GALAPAGOS!!

Det kanns helt otroligt att jag ar har, men a andra sidan sa ar det ju det ocksa - det ar inte sa manga som far besoka dessa oar... Men tillbaka till dagboken:

15/4 -2009 Onsdag
Nu maste Tor vara i farten for det ar ett sadant askvader har i Quito att jag ar lite radd - blixtar och dunder hela tiden. Forst trodde vi att det var nagot som exploderade forsta gangen det dundrade till - sa hogt var det! Nu ar det mest muller och regnets smattrande.
Idag fick vi sovmorgon och direkt efter det gick jag till papayanet och la upp de sista bilderna fran Tena, skrev mail och sa. Sen bestamde jag, Louise, Amie och Sabrina oss for att ga till supermaxi och handla, sa det gjorde vi. Pa formiddagen var det ordentligt med solsken och varme sa det var en harlig promenad.
Efter lunchen gick jag tillbaka till papayanet och ringde hem. Var skont!
Senare hade vi ett info-mote ang Galapagos och efter det gick vi tillbaka, bytte om och gick till Zocalos (alskar det stallet!) dar vi at en SUPERGOD avskedsmiddag! Efter det gick vi till Next Level men det var relativt dott dar sa vi gick vidare till ett salsastalle som Etiel kande till men jag kande inte for att dansa salsa sa asap gick jag med Amie till Bungalow, dar vi hittade den andra gruppen, och dasade. Men efter ett tag trottnade jag och ville hem och sova (arligt talat var jag lite nervos infor galapagos och ville inte vara alltfor trott nar vi skulle traffa familjen). Vi gick till Next Level igen efter Bungalows och sa fort nagon annan skulle hem hangde jag pa (litar inte pa Quito tillrackligt for att ga de 100m sjalv). Vi kom hem vid kanske 1:30 eller sa.

16/4 - Torsdag (GALAPAGOS!)
Vi gick upp vid 5:30 - jag fick alltsa sova typ 3-4 timmar. Sen var det bara frukost och sa var det dags att saga hejda till Sabrina (som ska hem), Shirin och Ciara (som ska volontara i Otavalo).
Vi satte oss i var hyrda bss och akte till flygplatsen, varefter det radde stor forvirring for vi hade ingen aning om vilket flyg vi skulle aka, nar eller med vilket bolag. Bridget hade sagt att vi bara behovde visa passet men nar vi gjorde det sa de att de inte hade nagra bokningar under det namnet i systemet. Efter att Bart ringt fram ochtillbaka massor kom tillslut Laura fram, en kvinna som ar ansvarig for volontararbetet pa Galapagos, och hon hade all info- skont! Men tycker de kunde sagt det fran borjan, suck.
Pa planet satt jag vid fonstret bredvid Ditte och Bart och vi hade tur som flog en aldeles klar morgon sa vi kunde se hela Quito (jattestort ju!) och Cotopaxi + andra vulkaner. Vi mellanlandade i Guayaquil (ecuadors storsta stad) och boardade samma plan igen. Vid 10:30 ngn gang (lokal tid, G=1h efter Ecuador) var vi framme och kunde ta vara vaskor och ta bussen till Santa Cruz fran Baltran dar vi landade. Det var 32 grader varmt och brannande sol! Det kanns att vi ar har i torrperioden!
Efter en kort busstur tog vi en farja over ett sund dar jag sag lite olika faglar samt en sal som lag pa en "markor"(?). Sen tog vi ytterligare en buss till den forsta familjen dar 6 tjejer bor, och som ar som en sorts samlingspunkt. Sen kom personer fran vara vardfamiljer och hamtade oss. Sist kom Celinda, som ar kvinnan i den familjen jag och Amie bor i tillsammans. I familjen ar de bara 2 stycken, ett par, och de ar hittills valdigt trevliga. Vi har ett eget rum med egen toa (dock utan dorr - med draperi) och dusch. Vi har fri tillgang till koket och TVn och vi har en egen kyl till varat forfogande.Familjen ar trevlig och lattsam - ganska bra deal!
Jag och Amie gick i alla fall for att utforska ochkopa lunch sen, blev pasta med avocado och tomatrora, och lyckades inte hitta "el supermercado" och tappade lite halvt bort oss men jag lyckades lara mig ett nytt ord "al fondo" som betyder framat. Nar vi kom hem stod vi i sakert 20min i den brannande solen (!) utan att kunna fa upp dorren. Det slutade med att jag fick ringa till Celinda pa jobbet och hon kom och oppnade med ett enkelt knyck - pinsamt! Men en erfarenhet =)
Efter lunchen (vd 4-tiden) kom mannen hem och introducerade sig. Vi fragade hur man tog sig till hus nr 1 dar vi skulle ha mote och det slutade med att han skjutsade Amie pa sin moppe sa att hon kunde memorisera vagen.
Kort efter att hon kommit tillbaka gick vi dit (no problems) och hade motet. Vi fick reda pa lite saker om morgondagen men inte mycket.
Efter det gick jag och Amie till en liten supermarket som lag pa vagen hem - svindyrt och soso innehall men helt OK (vad jag saknar Coop och Ica har alltsa...) Vi kopte vatten ocksa och styrde sen kosan hemmat, traffade pa mannen som hastigast for han skulle ut och det skulle aven Celinda som bara hann stalla in en flakt i varat rum innan hon gick. Efter det lagade och at vi lite middag, pratade och tittade pa TV.

17/4 - 2009 Fredag (JOBB!)
Idag gick vi upp tidigt, innan familjen vaknat, for att ata frukost och ga till Sra. Nemias hus (nr1) for att mota de andra. Vid 7-tiden gick vi darfor till La Ministeria de Agricultura dar vi motte flera olika personer som jobbar dar. Direktoren heter Luís Bravo iaf och killarna vi jobbar med heter Fernando, José och... minns inte den sista, jaja. Trevliga iaf!
Vi jobbar ute i den stekande solen med att rensa bort plantor och gora en lag mur sa att det bildas en gang - vi slapar, lyfter, och graver ut stenar. Allt som allt ar det mycket slit och det ar tur att vi har fri tillgang till vatten! Vi fick ocksa mackor till lunch, vilket jag inte vantat mig.
Vi "bygger" den har gangen pa ministeriets mark darfor att det ska bli som ett litet naturmuseum for turister, skolklasser och andra som besoker stallet. Nar man foljer gangen ska man kunna lasa om de inhemska och endemiska vaxterna som finns pa Galapagos och darfor hjalpa till att skydda dem.
Hittills gillar jag arbetet och framforallt de som jag jobbar med! Alla trevliga! Men vi far ju se hur det blir langre fram.
Efter jobbet (vi slutade tidigt och var hemma vid halv 2) gick vi till Tortuga Bay (tog ca 40-45min att ga) och det var Fantastiskt! En underbar lang, vit strand med langgrunt vatten och harliga vagor! Skon, sval bris och sol... Wow =) Jag hade kopt med mig en cola sa jag satte mig i vattenbrynet och chillade - nice! Blev fotad av kinesiska turister xD
Tillslut kom alla dit forutom Line. Jag, Amie och Louise gick sen tillbaka for jag var trott och amie ville ut ur solen (ca 16:00). Vi gick mot hamnen for att forsoka hitta till supermarketen men lyckades inte. Jag och Amie kopte dock varsin keps.
Vi gick ner pa hamnen och ut pa en av bryggorna dar vi kunde se pelikaner, STORA roda krabbor och smafisk. Krabborna var haftigast med sin roda farg sag de kokade ut! Under dagen har jag sett lite fler djur, bla smafaglar med fina markeringar runt ogonen samt sma odlor i olika farger. Vanligast ar dock en gramelerad och en annan gramelerad med roda markeringar runt ogat och upp langst kinderna/sidan av huvudet - sota! Men de kryllade pa gangen fran Bahía de Tortugas sa det var narapa att vi trampade pa dem!
Efter jag lagat och atit mat kande jag inte for att traffa de andra for Amie skulle inte dit, jag orkade inte skaffa en taxi och sen be nagon folja mig hem. Och sa var jag trott.
Jag har hittat en bok har i huset pa engelska som verkar bra och som jag borjat lasa - "jakten pa harry winston". Sa det ar vad som hander resten av min kvall!


Ja nu sitter jag har pa ett internetcafé och hjalper Anja att oversatta ett mail till Oscar som hon traffade i Baños och som blivit lite foralskad i henne - gulligt! Idag har det hant lite olika saker men jag har inte riktigt tid nu att ga in pa allt tyvarr, det far bli med nasta uppdatering!
Hoppas ni har det lika bra darhemma som jag har det har!

Kramar
Sofie

Kommentarer
Postat av: farmor

Läste om Galapagos i tidningen. Många turister åker tydligen omkring bland öarna i kryssningsfartyg. Undrar vad mer för slags jobb du kommer att få utföra

Ha det så bra, KRAM farmor

2009-04-19 @ 19:20:28
Postat av: Sanna

Tjingeling..Oh vad härligt du verkar ha det. Bara du nu inte trvs så bra så du stannar.. Nix vi längtar efter dig och nu är det ju inte långt kvar till du kommer hem. Allt är bra här det börjar så sakta bli grönt och alla hästar är ute, korna ska fortfarande kalva en del. 4H verkar funka, Jag och Nikkisen har blivit 4Håare, det vill säg nikkkisen drar mig i vagn bakom dem. och vi hämtar och lämnar hästar tillsammans. Annars är allt som vanligt lite intriger, skojjiheter mm. Sköt om dig och ta en paraply(frukt)drink för mig när du har möjlighet.

Sanna

2009-04-22 @ 08:47:01
URL: http://sannasnikita.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0