Sista dagen i Quito innan Galapagos!

Gud vad min resa har gatt fort! Nu ar det bara volontararbetet pa galapagos kvar! Men ni undrar sakert vad som har hant sen sist jag skrev sa har kommer min dagbok:

9/4 - 2009 Torsdag
Idag har jag bestamt mig for att strunta i raftingen eftersom jag ar sjuklig: ont i halsen+huvudet och vi far varken vatdrakter (sa jag skulle bli kall) skor (ooouuch for fotterna!). Dagen spenderades med att vila och spela kort med Amie och Anja som inte heller var med - Amie pga sin fot och Anja for att hon inte kande for det tror jag.
Grattis till att du klarade teoriprovet alskling =)

10/4 -2009 Fredag
Nu sitter vi pa bussen tillbaka till Quito och det ar en erfarenhet kan man val saga.. Imorse nar vi tagit taxin till bussterminalen sa fick vi veta att den bussen vi skulle pa inte kunde komma fran Ambato och att vi fick ta ersattningsbuss istallet. Det var lite krangel dar eftersom det inte var samma bolag och ett tag var jag saker pa att vi blivit lurade men det var lugnt iaf.
Lite senare stannade vi for passkontroll (ar vanligt ut fran Tena) och det var lite nervkittlande for Trine hade inte sin passkopia med sig, men det kollae inte det pa henne utan gick bara igenom vaskan sa det var tur! Anja var tvungen att springa och grava i sin stora vaska efter sitt pass dock men det var inga problem.
Allt gick bra resten av vagen forutom att jag var jattekissnodig hela tiden, som tur var sa gick resan fortare an planerat for busschaufforen korde som en akta ecuadorian och vi var framme pa crossroads vid 11:30 istallet for 13:00. Vi sover i olika rum, jag och Anja delar ett med en brittisk kille som ar supertrevlig och de andra 4 delar med 2 hollandare som ocksa verkar nice.
Nar vi kommit fram at vi lunch pa CoffeeTree pa Plaza Foch efter att ha kommit fram till att det mexikanska stallet bredvid Crossroads var stangt (langfredag). Det var gott men pricey. Sen gick jag, Sabrina, Trine och Anja till marknaden vid slutet av Juan Leòn Mera och shoppade lite smasaker. Sen gick vi tillbaka till papayanet och jag ringde hem.
Just det! Pa lunchen sms:ade Etiel och fragade hur resan gatt och sa att alla tjejer fatt loss ---> AAAH!!! Fran nagon kille? Loopey? Sangarna? Vem vet... Vi gick i vilket fall och kopte lusmedel och balsam direkt efter internetcafèt och sa satte vi oss utanfor hostellet och kollade efter loss. Da hittade Anja (proffs pa loss tack vare lang erfarenhet xD) loss hos Amie och Trine, men inte pa mig, Sabrina och Louise. Vi akte i rattan tid! Alla genomgick behandlingen i alla fall, forutom sabrina.
Tror jag klarar mig, hade anda skickat alla klader pa tvatt sa det var skont att fa allting lossfritt! Var saaaa skont att fa tillbaka tvatten som luktade SAA gott och var ALDELES TORR! (Det gar inte att beskriva!) Harligt! (This made my day ;D)
Efter avlusningen sa bytte vi om (och sa lite pa en rip-off av wolverine-filmen nar vi vantade pa Trine- haha den var skitdalig for man sag alla tradar och datoranimeringen och allt) och gick till Zocalos (som ligger mittemot papaya) dar vi hade varldens godaste middag med aldeles for starka cocktails som jag inte lyckades dricka upp. Jaja, ar det happy hour sa ar det.
De andra, eller ja, Amie, Anja och Trine gick ut for att dansa men jag hade ont i halsen och var jattetrott (vi gick ju trots allt upp vid 5) sa jag, Louise och Sabrina gick tillbaka for att sova.
ANTLIGEN I QUITO IGEN!!!

11/4 -2009 Lordag
Imorse at vi frukost pa CoffeeTree - mmm... Sen tog vi en taxi till Quicentro (nara av. Amazonas/6 Deciembre) som var ett stort kopcentrum med massa markesbutiker. Dar tillbringade vi flera timmar utan att jag kopte nagot. Vi at pa BK - mums! Sen akte vi tillbaka och jag och sabrina gick till marknaden igen men jag blev sa irriterad pa att de var sa osamarbetsvilliga - inte pruta ALLS (och jag VISSTE att de tog hutlost overpris!). Sa jag kopte faktiskt ingenting. Efter det vilade jag lite och sen gick jag till 24H-affaren pa Reina Victoria och kopte C-vitamin (for halsen), avocado och chokladbrod. Gick sen till papayanet. De andra kom sen till Quito ocksa och vi gick alla till en indisk resturang (SA gott!) forutom Line som sura.

12/4 - 2009 Sondag
Idag innan vi tog bussen till Mindo sa lyckades jag hitta det jag forsokt pruta pa dagen innan pa marknaden pa bussterminalen istallet for 1/5 av priset sa jag prutade inte ens --> VICTORY!
Efter vi kom till Mindo hittade jag "Plains of Passage" (grottbjornens folk del 4) pa svenska som fanns pa hostellet. Jag spenderade storre delen av dagen med att lasa den, eftersom jag inte kunde vara utomhus pga de jakla sandflugorna!! Grrr...!
Nagra gick in till staden for att handla ingredienser till kvallens middag som jag hoppas blir god!
Ar lite oro i lagret nu, men bara valdigt lite. Den andra gruppen har behovt ha massa moten pga att de varit sa mycket brak, men vi har alla lyckats halla ihop och ha det bra, forutom en tjej som alla irriterar sig pa for att hon ar sa sjalvisk och barnslig, men det spelar ju ingen roll for vi ska ju snart vidare till Galapagos dar vi atminstone inte sover allihopa tillsammans langre - blir nog farre bristningar da. Och det vore ju bra for alla i gruppen ar jattegulliga verkligen.

13/4 - 2009 Mandag
Imorse fick vi sovmorgon och efter frukosten plockades vi upp av en pickup som korde oss till canopystallet.
Canopy ar nar man korsar "raviner" med vajrar - som en linbana - dar man sitter fast i en sele. Det var superhaftigt, sarskilt nar man slutat att oroa sig for diverse saker och bara njot istallet.
Man kunde gora 2 olika poser ocksa med hjalp av en guide: x La Mariposa (dvs upp&ned) eller x Superman (pa mage). Jag gjorde superman 2 ggr men kande mig inte sugen att prova fjarilen.
Guiderna var trevliga& vi hade riktigt kul aven om vi irriterade oss pa Etiel som gjorde allting fel och trodde han var saaaa cool. Ecuadorianer alltsa... Tex: x Flipflops ("girls, dont wear flipflops) x Benen isar (guiderna paminde honom 3 ggr att korsa benen men sen gav de upp) x Holl inte i sig pa ratt satt ("siempre el mano atràs!")... Suck vilken idiot/tont/nord. 
Men vi andra hade trevligt och vi motte pa 2 amerikaner (syskon?) som var supertrevliga och som vi pratade med. Tjejen pluggae arkeologi och ?? pa Sanfransisco University i Quito sa hon hade bott i landet sen i Januari, men han var bara pa besok.
Nar vi kommit tillbaka var det lunchdags och sen kollade vi efter loss. (inga fler nu =) ). Det borjade OSREGNA sen pa eftermiddagen sa ingen ville aka in till staden for att ata, sa Ditte, Anja och Etiel akte in och kopte Pizza! Mummms! (( Varfor finns det BARA pickup-taxis har? Ar ju SUPERSMART nar det regnar... suck xD ))

14/4 - 2009 Tisdag
Imorse efter frukosten gick vi i ca 30minuter for att komma till den delen av floden dar vi skulle paborja var tubing. Solen sken och det var en underbar dag!
Tubing ar nar man sitter i gummiringar (8st ihopsatta) och aker nerfor en flod. Vi hade 2 guider som styrde undan fran stenar och balanserade nerfor sma vattenfall och sa. Det var verkligen JATTEKUL och jag ar ledsen att jag inte har nagra bilder (ville inte blota ner kameran). Guiden plockade en blomma och gav till mig haha.
Alltihop (att ga dit och komma tillbaka och allt) tog mindre an en timma (synd, hade velat fortsatta!) och nar vi kom tillbaka var det bara att packa, lasa och ata lunch och sen skulle vi ta bussen tillbaka till Quito. Det som bor namnas ar att under hela tiden kliade alla konstant overallt pga de jakla sandflugorna som forpestade den underbara vistelsen.
Pa bussfarden tillbaka halvsov jag och det var ratt skont. Det enda som hande var att vi passerade dar det varit ett jord/ler-skred sa bussens hjul spann litegrann men klarade sig over fint. Tillbaka i Quito var vi vid 5-tiden nagon gang och da passade jag pa att ga till ett internetcafè for att ladda upp bilder. Jag borjade med Monkeys for att Louise sagt att det var jattebra men det var saaa segt att jag bara klarade att sitta dar i 5 minuter innan jag mast byta till papayanet som gar att lita pa!
Val pa papayanet laddade jag upp bilder i massor till facebook. Sen satte sig en kille bredvid mig och fragade mig om hjalp hur man gor ett @, sa jag visade honom och sen borjade vi konversera. Det var riktigt intressant att prata med honom faktiskt - han jobbade som tolk (han var fran ecuador men hade vuxit upp i USA och bott det senaste halvaret i Australien) och inte bara mellan spanska och engelska utan ocksa Italienska, Franska, Portugisiska och han hade forsokt lite med tyska ocksa utan framgang. Han intresserade sig valdigt mycket for Ecuadors regnskogar och avverkningen och miljon och sa sa jag blev lite insatt i hur det ligger till i djungeln pa gransen mellan colombia, peru och ecuador (dar han vuxit upp) - var en ganska intressan berattelse.
Sen berattade han for mig att han kommit tillbaka 1 manad tidigare fran Australien an planerat och hade varit i ecuador i 5 dagar. Han hade flyttat till Australien for att han traffat en tjej darifran, och de hade bott i ecuador i ca 2 ar forst och sen hade han flyttat med henne till Australien, men dar hade han fort borjat fa farhagor (dehade gift sig dar) eftersom hon var valdigt kontrollerande. Till slut stog han inte ut mer utan akte tillbaka, men nu holl han pa att fixa visum sa att han ska kunna aka tillbaka dit och vara med henne (helst) och i varje fall kunna halsa pa hennes foraldrar som han kom valdigt bra overrens med.
Det var valdigt roligt att hora hela den har historien och komma med sma rad men arligt talat undrar jag om den var sann. Kul var det att prata med honom i alla fall, antligen en Ecuadoriansk kille som inte ar helt och hallet vack.

Efter det sa gick vi allihopa i gruppen till Etiels resturang igen och den har gangen var det en fotoutstallning dar sa det var valdigt intressant att ga runt och titta pa. Vi fick jattegod mat igen, den haller verkligen hog standard dar, och efter det bestamde vi oss for att ga ut en liten stund och prata. Slutade med att vi hamnade pa CoffeeTree igen (de har 24H oppet och matservering) och tog lite te (jatteskont for min hals!) och pratade. Det slutade med att jag, anja och ditte delade pa en chokladcrepe med vaniljglass - mmmm..! Sa gott!
Andra gruppen hade ocksa kommit till Quito igen, direkt fran montañita, och det var intressant att hora vilka som hade varit med samma killar och allt sant. Vi kom ocksa fram till att Pablo, som varit riverraftingguide i Tena, ar varldens samsta player. Haha.. Vi far se hur allt ordnar sig, och jag hoppas att alla tjejer tog latt pa sina relationer med killar speciellt de i montañita dar killar ar kanda for hur de beter sig (alla killar i ecuador hatar killarna i montañita - men jag tror nog mest att de ar avundsjuka: surf, sol och tjejer. Knappt nagon arbetar hehe).


Nu ar det Onsdag och idag har vi fri dag i Quito att gora oss iordning infor volontararbetet men jag ar inte helt saker pa vad det ar som jag maste fixa sa jag chillar istallet. Hade tankt ringa hem ocksa men far val ta och gora det snart for jag pamindes att vi gatt over till sommartid i sverige nu sa det ar 7h framat istallet for 6h, och jag vill inte ringa forsent.

Ha det bra och onska mig lycka till pa galapagos!

Kramar
Sofie

Kommentarer
Postat av: Anonym

2009-04-18 @ 13:26:07
Postat av: farmor

Hoppas att du får det bra på Galapagos. Snart är du hemma hos oss igen, det ska bli roligt.

Kram farmor

2009-04-18 @ 13:28:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0