Annu en Ecuador Dag...

3/3 Tisdag och Cotopaxi forts.
Jag tankte bara tillagga att jag pratade med lite trevligt folk nar vi var uppe pa cotopaxi - de var nagra styckna fran University of Virginia som holl pa att gora ett miljo-projekt dar. De skulle tydligen bo nara oss nar vi var i Quito sa jag hoppas att jag traffar pa dem igen, det ar alltid roligt att traffa folk som man kan forsta till 100% vad de sager! haha..

4/3 Onsdag
Idag fick vi lite sovmorgon till 9:30 da vi at frukost. Sen gick vi ett gang till ett internetcafé och jag pratade med nagra pa msn samtidigt som jag laddade upp lite bilder, sa det var skont. Vid 12:30 tiden tog vi en buss i ca 2h, jag satt bredvid sabrina och halvsov - det var namligen omojligt att sova pga hur chaufforen korde! Att tillagga ar kanske att detta var uppe i Ecuadors berg och dalar pa vagar som inte kan godkannas till att kora tva bilar i bredd pa och annu mindre tva bussar i bredd. Lagg dessutom till att det var regnigt och dimmig och att vagarna var gjorda av sand som blir mjuk nar man kor pa den - ja ni kan forsta kanske? Inte nog med att det var laskigt att aka ca 10cm fran avgrundsdjup sa tutade bussen i varje kurva for att varna eventuella motande. Och ibland tutade han for att det var roligt tror jag xD Jaja. Sen vandrade vi i ca 2h genom "regnskog/molnskog" och fram till hostellet Llullu Llama (som betyder "liten llama" pa Quichua - ett nativelanguage som ca 2miljoner invanare pratar). Det var ett jattemysigt hostell och vi var ensamma dar (var grupp pa 12 pers alltsa). Vi spenderade eftermiddagen med att prata, lyssna pa musik, lasa och spela gitarr. Det var riktigt mysigt. Vi at nagon sorts pastaratt men jag kande mig inte sa hungrig sa jag at nastan ingenting men blev matt anda. VI gick och la oss vid typ halv tolv for att orka nasta dags strapatser. Stackars Trene har fatt JATTEskavsar av sina vandringskanger sa hon kommer att behova betala for att rida till nasta hostel istallet. =(

5/3 Torsdag
Efter en kravande dag satte vi oss och slappade pa hostal Cloudforest. Vi gav oss ut vid 10-tiden och var framme vid 14:30 ungefar, stannade lite och lunchade/vilade nagra ganger. Det var riktigt kravande om man ville sa jag har fatt mig en riktig workout. Vi gick genom varldens finaste landskap - helt underbart vackert var det och jag tog manga bilder. nu har jag atit lite chips och druckit cola och snart ska vi lara oss lite Taekwando av Dani hoppas jag, han sa det i alla fall. Jag har detganska bra men hoppas att ingen oroar sig for mig eftersom jag inte har tackning pa mobilen har. Apropa den har turen sa var den planerad att ta 6h men vi gick den pa 4,5h sa ni kan ju forsta att det var ganska anstrangande! Dessutom var allting pa mellan 3000 och 4000 meters hojd och jag kan lova att det ar en annan sak an att ga pa ca 200m hojd... Dessutom tamligen raceade vi upp for en backe (sick-sack spar) pa bara 18 minuter - tidigare rekord lag pa 24 minuter! Ganska duktiga var vi men jag var helt slut efterat! Pa eftermiddagen vid 4-tiden sa larde Dani mig och Line (vi var de enda som var intresserade/orkade) lite taekwando - det var superroligt! Vi larde oss lite sparkar och hur man tar emot slag och sa. Han var jatteforsiktig med oss sa jag gjorde inte illa mig eller sa. Men eftersom han var sa forsiktig sa var det lite orrattvist eftersom jag har svart att kontrollera min styrka - hehe.. Men riktigt roligt hade vi i alla fall! Pa kvallen gick vi (Dani (guiden), Shrinne, Bart, och José Luís (andra guiden)) for att spela Ecuavoli - nastan som volleyboll men med mkt hardare boll, hogre nat och lite andra regler - men vi spelade jattelite for bada planerna var upptagna av byns pojkar och man. Pa kvallen sen precis innan middagen sa var det dansuppvisning av nagra sma flickor i 8-11 ars aldern, och de var faktiskt riktigt duktiga med sina danser och det var roligt att titta pa =) De fick 10c av mig for jag hade inte mer i smavaxel tyvarr. Middagen var val sadar - soppan var god men sen var det pizza och den var mest slabbig faktiskt. Pa kvallen pratade vi men gick och la oss tidigt.

6/3 Fredag
Nu sitter vi vid kratersjon i Quilotoa och vilar efter en liten strapats. I morse gick vi upp vid ca 8-tiden for att packa och ata frukost. Sen tog vi en pickup-truck pa en 1,5-2h resa genom bergen pa ssma slingriga vagar bredvid stup och over vattendrag. Det var ju lite laskigt men otroligt haftigt och vackert! Tyvarr var batteriet i kameran slut sa jag kunde inte fota nagot men jag tog ju massor av foton igar sa det gar nog bra anda. Hittills har jag tagit ca 1000bilder skulle jag tro. Iaf sa kom vi fram till Quilotoa och ett vandrarhem - Cabaños tror jag att det hette - dar vi lamnade vara saker. Sen borjade vi vandringen fran kratersjons topp ner till sjalva sjon - en hojdskillnad pa ca 200m, men det var ju sick-sackigt (som allting i ecuador hehe) sa det tog oss ca 2h att komma dit. Nar vi vilat ett tag tog Bart och Dani ett litet dopp i det ca 7gradiga vattnet! Det var sen en ratt jobbig powerwalk uoppfor kratern igen, vi klarade det pa ca 45 minuter. Sen gick jag tillbaka och duschade och sa satt vi och pratade (amie, louise, sabrina, anja, ditte, jag) fram till middagen som var helt OK - god soppa (med popcorn i) och sen mosade potatisar som utbyte mot det sedvanliga riset! YES! VARIATIONEN AR HAR! Som jag namnde forut har vi haft en annan guide de senaste tre dagarna ocksa, José Luís. Jag tycker mkt om  honom for han ar trevlig och forklarar manga saker om naturen och vaxterna som lever haromkring. Vissa vaxter anvads for att rena kroppen, andra som droger, andra mot hojdsjuka eller som juicer, etc,etc. Valdigt intressant faktiskt! Och idag berattade han att man tror att Quilotoa sjon sitter ihop med the pacific ocean eftersom man inte lyckats hitta botten pa sjon nar studenter fran det katolska universitetet i quito var dar och dok. Men vem vet? ;) Nu far det racka! Jag langtar till Puerto Quito och pool, varme och lite fin brun farg! ...

7/3 Lordag
Nu sitter jag har pa internetcafét "papayanet" igen och forsoker lagga upp lite bilder och skriva. Det gar mycket snabbare att lagga upp bilder har an pa forra stallet sa jag har sakert lagt upp en 100 st nu pa bara en timma. Men det ar fortfarande ganska segt, jag har ju som sagt ca 1000 bilder att gora mig av med.
Idag sa gick vi upp och at frukost och hade sen bara valdigt kort tid pa oss att komma pa bussen som skulle ta oss fran Quilotoa tillbaka till Latacunga dar vi hade lamnat en del av var packning pa hostellet/cafét Tiana. Bussturen var om mojligt laskigare an den nagra dagar tidigare och jag trodde helt seriost att vi skulle ramla av vagen, krocka eller valta vilken sekund som helst. Bart och Anja jamforde det med Tarantinos "Death Proof" fast i bussform.. Usch, men haha. Efter vi plockat upp var packning och rastat oss lite begav vi oss ivag till Quito igen och denna busstur var nagot lugnare men anda langt ifran OK!
Nar vi kommit fram till Quito sa gick vi till Crossroads och packade om lite, och sen akte vi hem till familjen igen. Det enda var att nar vi kom fram sa var det en tjej i 17-20 ars aldern som oppnade (ingen vi kande) och sen i vardagsrummet satt tva man som jag aldrig sett forut och det fanns ingen i familjen dar alls eller nagon som vi kande igen! Sen var dorren till varat rum last sa vi kunde inte ga in dar heller, sa vi satte oss i vardagsrummet och pratade med de tva mannen. De var riktigt trevliga och det visade sig att de pluggar tillsammans med Isabella (mamman). Sen kom isabella och barnen hem efter ca 30-45 min och da kunde vi  komma in i vara rum. Jag tog bussen in till mariscal vid ca 4-tiden medans de andra duschade och vilade sig lite for jag ville ju ha tid att lagga upp lite bilder, och det har jag gjort nu i lite over en timma. Det gar segt men det gar i alla fall.
Ikvall ska vi ga ut och ata hela gruppen eftersom det ar sista kvallen med Dani (guiden). Jag hoppas att vi ater pa Zocalos som ligger precis over gatan fran Papayanet eftersom det ar bade gott och ganska billigt dar, samt riktigt trevlig reggae-stamning. Men vi far se, vi ar ju trots allt 13st som ska komma overrens.

Hoppas ni har det bra darhemma sa hors vi!
=D
kramar
Sofie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0