Fortsattningen

18/3 - 2009 (Onsdag) (happy b-day mathilde!)
Pa morgonen gick vi upp vid ca 8-tiden och nagra gick for att sjunga for Mathilde som fyllde 21 ar idag. Sen gick vi till Hola Ola! allesammans for att ata frukost och fira Mathilde lite. Det var supergod frukost till ett hyggligt pris tyckte jag och jag blev SA matt! Efter frukosten gick jag till ett internetcafe och pratade med krister pa msn, skrev mail, etc. Efter det slappade jag i ca 1h och efter det var det lunch som var supergod. Danskarna pratade inte sa mkt danska sa det var speciellt trevligt. Efterat gick jag med Trine och shoppade - hon kopte haviannas och jag lyckades hitta en bikini for 9$ som visade sig passa perfekt - yes! Efterat skulle jag till poolen for att simma men da var det nagon sorts filminspelning dar som var helt sjuk verkligen - En snubbe i klader med grejjer i oronen (som idrottslarare har mot horselskador) och simglasogon runt halsen och jongleringskaglor pratade massa strunt och blev iputtad i poolen. Men det var riktigt roande! Jag och Ditte gick iaf till stranden istallet sen och hittade Louise och Sabrina som tittade nar kanadensarna surfade. De kom upp da och da och pratade sa det var riktigt trevligt. Etiel kom ocksa och surfade lite, men jag kande mig fortfarande lite trott i kroppen fran lektionerna sa jag orkade inte surfa.
Eftersom Mathilde fyllde ar sa gick vi sen upp till poolomradet for att dricka Margharitas som Etiel gjort. Han har jobbat som bartender i massa olika lander sa jag litade pa att drinkarna skulle vara goda och det var dem ocksa =) Vi gick sen till pizzastallet och hade supertrevligt. Vi fick vanta en halv evighet pa pizzan men de drog av pa priset och pizzan var supergod. Mathildes fodelsedag i are bestalldes det in en fishbowl och massa vin och drinkar. Kanadensarna kom och de hangde sen med till Hola Ola dar vi hade det jattetrevligt. Jag lyckades t.ex. klara av "sugrorsleken" med 2 sugror! xD 
Tyvarr blev det lite jobbigt nar alla ville hem for det visade sig att Anja, Sabrina och Amie var borta - med olika killar. Aven om vi kande killarna sen tidigare var Etiel riktigt orolig. Vi droppade in i cabañan vid 4-tiden utan de andra tjejerna men anja kom vid 4:30.

19/3 - 2009 Torsdag
Tiden gar fort har i montañita. I morse gick jag upp vid 9-tiden och gick upp och at frukost och tittade pa Mickey Blue Eyes, riktigt rolig film kanske, speciellt nar man har en britt med i gruppen att reta ;D Senare var det dags for lunch (jag slappade alltsa vid poolomradet fram till den tiden). Efter lunchen gick jag och Bart och Etiel till en kyrka som ligger pa ett berg och sen ar det en ravin ner till stranden - supervackert! Speciellt haftigt var det ocksa eftersom massa faglar (stora ocksa) anvande sig av klippkanten till att fanga varmluft som trycktes upp langst den, sa vi fick se massa fina olika faglar. Vi tog strandvagen tillbaka och jag hittade en fin snacka. Sen slappade jag lite pa stranden och gick upp till poolen dar jag somnade i en av hangmattorna (jag hade ju bara sovit ca 4h den natten). Jag sov i ca 2h, med myggbett over hela kroppen (ingen malaria vid kusten dock). Sen pratade jag med Gustaf, en svensk kille som pluggar spanska i montañita och volontarar pa ett sjukhus (han blev klar med lakarutbildningen i varas tror jag) - riktigt trevlig. Jag tog det iaf lugnt fram till middagen vid 8-tiden. Efter den gick jag, Ditte, Bart och Etiel tillbaka och tittade pa en film men det var itne vi som satte pa den sa det var ingen som ville se den sa efter 15-20min gick vi tillbaka till vara cabañas och sov. Var ingen speciellt handelserik dag men ganska skon.

20/3 - 2009 Fredag
Imorse vaknade jag vid 7-tiden men bestamde mig for att jag kunde ligga och slappa lite. Sen gick jag upp, at frukost, gick till ett internetcafe. Snackade lite med Gustaf som var dar samtidigt som mig. Han ar riktigt nice.. Hur ska man saga? Som en manlig version av Sanna Pejer kanske ;D Jaja efter det var det lunch, gott, men som vanligt (alltid same shit everywhere we go. Nar ska de fatta att man inte kan leva pa soppa, ris och menestra (bonor/linsrora) ??) - godast ar bananerna (!). Jag tankte att jag ville fa tag pa Chocla som jag smakat forsta kvallen jag var i montañita och fick en rundtur av Etiel. Det var bara jag, Etiel och Bart dar eftersom de andra festat torsdagskvallen och atit frukost sent. Efter det gick jag till stranden och slappade med Louise, Amie och Sabrina.
Pa kvallen var det BBQ vid poolen med alla som bodde pa hostellet och det var riktigt nice. Vi kom till poolen vid 7-tiden och jag fick sen visa upp mina sjuka kunskaper i at sta pa mina taspetsar och det var manga som forsokte efterlikna mig men ingen som lyckades. Sabrina brackte mig dock med sina limbokunskaper - den dar tjejen gives "low" a new meaning! Maten var god, potatis for en gangs skull! Sen var det kott, platta friterade platanos och sallad.

Sen drog vi vidare till biljard-baren men jag hade sa sjukt trakigt for alla pratade bara danska, men vi gick darifran snabbt nog anda. Vi gick nerfor gatan mot stranden och tog nagra drinkar fran barerna langs gatan - jattemanga goda fruktdrinkar! Sen gick vi till Hola Ola (Jag, Line, Mathilde) men dar var det helt dott sa nar som pa 2 gubbar i 50-ars alder som stotte pa Mathilde utanfor toan sa vi gick darifran illa kvickt. Vi hade anda bara gatt for att gomma oss fran en latino som var efter mathilde. Ja sen gick vi tillbaka till biljdard-baren och dar utanfor satt anja och sabrina med 3 amerikaner (?) och rokte. Sen gick vi till Zen - en klubb precis vid stranden med livemusik - och var dar ett tag men gruppen splittrades lite - vissa gick hem, Amie med sin latino och louise med Isidro (surflararen som visade sig bara vara 23 ar!). Jag, Anja + nagra till gick sen till Hola Ola for att dansa men dar var det dott. Trine kopte en ol som jag och Anja delade pa tillslut eftersom de andra gick nastan direkt for att hitta sina latinos ifran onsdagen och torsdagen. Jag och Anja orkade inte flytta pa oss ANNU EN GANG sa vi satt kvar och pratade med 2 engelsman som Bart tydligen kande. Dom(inic) och.. David? Minns ej. De var supertrevliga iaf och jag tyckte det var jattekul att prata med dem och hora deras historier. De hade rest runt i sydamerika ett tag (nagra manader tror jag - kanske 4?) och hade besokt ett fangelse i.. Peru? Venezuela? (anledningen till att jag inte vet ar att musiken var sa jakla hog inne pa hola ola (trots att ingen dansade!) sa att man inte horde ett skit och jag fick gissa mig till halva konversationen) ja nagonstans, och berattade hur de varit vettskramda nar de var dar inne. Lat laskigt men det var en ratt rolig historia.
Ja sen gick de iaf och jag + Anja gick tillbaka till Zen for att forsoka hitta de andra. De satt utanfor och visste varken ut eller in. Ditte+Bart gick iaf hem tillslut, de andra vet jag inte for jag och anja var danssugna och gick in och dansade. Vi ville inte dansa med nagra latinos sa vi sa at alla som fragade att vi var gay for att slippa tjafsa. Sen ville anja vila och jag traffade pa Gustaf som just hjalpt en av svenskarna bli av med en latino och knappt kunnat skaka av sig honom sjalv. Ja, vi pratade litemen han bor hos familj sa han skulle sticka.
Sen ville anja ha ngt att ata sa vi drog till Hola Ola dar Shrinne, Ciara, Mathilde, Line, Svenskan fran hostellet och Etiel satt sa vi joinade dem och bestallde in en pommesfrittes. Det slutade med att vi var typ 3 pers som delade pa 4 stora tallrickar pommesfrites med majonas haha. Supergott. Sen var det krangel med notan eftersom det skulle vara separat och vi hade gatt nar servitoren sprang efter oss och sa att allt visst inte var helt och hallet betalt. jaja. Sen gick vi till cabañan. packade och somnade (ca 4) och jag hade stallt klockan pa 4:40. Men nar klockan ringde maste jag ha stangt av den i somnen 2ggr for jag vaknade 4:55 av att Shrinne kom hem och ropade att det var dags att vakna. Sa trott som jag var vore det bara tur om jag lyckades fa med mig allt men det viktigaste har jag i alla fall! Vi far se vad som saknas under resans gang...
Helt sjukt hur folktomt det var pa klubbarna! Bade onsdag, torsdag var det fullsmockat men fredag helt tomt! Riktigt underligt...

21/3 - 2009 Lordag
Ja i morse var det ju upp tidigt som sagt for att hinna med bussen vid 5:30. Vi hann utan problem, det enda jobbiga var att jag hade en kackerlacka som krop upp och ner pa min ryggsack och det var lite ackligt faktiskt, men jag var for trott for att ta bort den. Val pa bussen satte jag mig bredvid Mathilde som somnade nastan direkt. Jag sov 1-1,5h kanske av den 3h langa bussresan till Guayaquil som ar Ecuadors storsta stad. --> Obekvama saten, ryckig korning och efter 2h skithog dalig musik >_<
Resa nr 2 var battre, satena var bredare och langre och bekvamare, ingen musik, 4h totalt och bra korning. Satt och sov/dagdromde hela resan. Nar vi var framme i Cuencva tog vi en taxi till hostellet El Cafecito. Jag hamnade i ett rum med Line, Shrinne, Ciara och Mathilde. Nar vi gjort oss hemmastadda och jag kollat att jag lyckats fa med mig allt det viktiga fran montañita sa satte vi oss i hostellets café och at lunch. Jag at inte middag med de andra for vi at lunch sa sent - 17:30 ungefar - istallet sa at jag + louise "minipizza" (brod med ost +tomatrora) som vi delade pa pa hostellets café. Sen packade jag om min vaska, inget verkar saknas, och gick och la mig. Min sang var jatteirriterande for den knarrade som om den skulle braka ihop varje gang jag rorde pa mig.

22/3 - 2009 Sondag
Vi tog bussen mot Loja fran Cuenca, den gick 8:30 och skulle varit framme vid ca 14-tiden, men vi fick problem med motorn (antagligen pga sattet de kor pa har - darar!) och har tvingats stanna i en liten by for att fixa den och det tog en timma ungefar. Vi var omkring lite i byn, kopte snacks och sa. Nar bussen var fixad akte den ivag trots att Etiel, Line och Bart inte var med, men stannade saklart nar vi sa till dem att alla inte var pa.
Hostellet i Vilcabamba - Izchayluma (eller hur det stavas!) - var SUPERFINT! Och de hade god mat till overkomligt pris. Etiel lyckades fixa sa att bussen korde oss anda fram till hostellet och det var skont for det ligger en bit fran staden. En sak som verkligen irriterade mig idag intraffade pa bussen mellan Loja och Vilcabamba: Det var nagra amerikaner (2 gamlingar + 2 i typ 25-arsaldern) som akte samma buss som oss till Loja (dar vi bytte) och som ocksa skulle till Vilcabambaoch gick pa samma buss dit som oss. Dock hade de inte forkopt biljetter och fick inte plats, sa de fick ga av, men da hade de rakat glomma en vaska pa bussen - bara 2 minuter - och sen var den borta. Det ar inte sa konstigt, sant hander liksom i Ecuador och vi vet att vi ska ta hand om vara saker. Nej, det varsta var att ingen brydde sig! Vi europeer hjalte till att leta men t.ex. busschaufforen korde ivag med den gamla mannen fortfarane pa bussen och sket i att resten av hans packning packats av redan. Ingen hjalpte till att leta och nar jag fragade om "¿alguien ha visto una mochilla verde, de casi este tamaño?" fick jag inget svar - inte ens ett nej! Etiel var den enda ecuadorianen som brydde sig och bad chaufforen vanta -men ingen respons. Jag blev sa irriterad och arg pa folket i  bussen, och pa ecuadorianer i allmanhet. Folk i sverige skulle kanske inte hjalpa till (jo, jag tror det) men de skulle iaf saga att "nej jag har inte sett den, den ar inte har" eller nagot sant, och busschaufforen skulle iaf ha vantat i 5 minuter pa en san har sorts bussresa! Det ar jag saker pa annars skulle jag skammas, verkligen alltsa.. Ingen samhallskansla alls. Jaja, nar jag slutat tanka pa det var vi framme och tog vara vaskor upp till hostellet som som sagt var ar superfint. Till att borja med ligger det i ett underbart andiskt landskap, sen ar agarna tyskar som har kolla pa europeers stil, dessutom finns det en spelavdelning med TV, pingis+biljardbord och stort schackspel. Nar vi gjort oss hemmastadda i rummen gick vi for att ata och jag satte mig med Mathilde, Ciara och Trine och vi hade langa diskussioner om vad vi skulle ata nar vi kom hem till vara lander igen.
Nagon namnde att det var den 22:a och jag skickade ivag ett sms till alsklingen och bestallde sen in en steak med bacon och lokrora ovanpa och pommesfrites och ris - supergott! Efter maten sag jag slutet pa Cuckoo´s nest, som nog ar battre i bokform, och sen har jag tittat pa nar de andra spelat biljard och pingis. Senare pa kvallen fick jag aven en liten privatlektion av Shrinne och jag maste saga att mina patetiska forsok i borjan battrades ordentligt under kvallen.
Imorgon fyller Ditte ar sa da blir det tarta har! =)

23/3 - 2009 Mandag (happy B-day Ditte!)
Imorse gick vi upp och sjong for Ditte som fyller 20 ar idag. Alla ska ga ihop tillsammans och ge henne en full-body massage som man kan ta har pa Izhcayluma (som betyder "two hills" pa Quichua). Efter det = frukost. Man fick fruktsallad, yoghurt (som for ovanlighetens skull inte var sot! yes!), musli + mackor, dessutom ett val mellan crépes eller agg - mm crepes saklart!
Sen gjorde vi oss iordning och akte til staden for att rida. Vi blev fordelade pa vara hastar och jag fick Trebol, en trevlig lugn sak med stadiga fotter. Bart fick "el niño" - inte som i "barnet" utan som stormen - och det var en Lady i vallackformat: skankelvikningar och ville bara springa. Han klarade den val si-sadar men han var inte radd - eller vagade iaf inte visa att han var det - och det var ju jattebra. Han har tre hastar hemma, andalucier, och han rider i samma stil som de gor har - cowboystyle alltsa ;D Vi red forst igenom staden och travade + galloperade mycket. Sen red vi over en fors (pa en bro) och borjade sen klattra uppfor bergen. Eftersom det regnat hela natten var det jattelerigt och halt, men det var otroligt vackert och oerhort haftigt! Tyvarr sa blev leran for mycket for Amies hast och den gick ner sig pa bogen/knana och nar den forsokte rata pa sig ramlade hon av (jag sag det inte sa jag vet inte riktigt hur det hande), varefter hon blev valdigt radd forstass (2a gangen hon sitter pa en hast dessutom, varfor kunde inte nagon av oss som ridit forut ramla av istallet?) men hon satt upp igen i alla fall. Ja, leran gjorde sa att vi inte kunde fortsatta pa den rutten vi var pa vag for ingen ville ga uppfor det branta och sen ner igen efter att Amies hast trillat, sa vi vande om och gick ner igen - lattare sagt an gjort. Manga valde att sitta av pga leran och branterna men min hast klarade sig bra sa jag satt kvar. Nar vi kommit ner igen red vi annu en gang genom byn och uppfor ett annat berg som var mkt mindre, och stannade pa toppen och lunchade - superhaftigt!
Efter det red vi ivag och da borjade det regna - och sen osregna! Sa vi red sa fort vi kunde nerfor berget och tillbaka till den delen av byn dar hastarna var och satt av, men vi hann bli superblota i alla fall! Medan vi vantade pa Bart sa badade nagra i regnet - sa drankta var vi! Vi tog sen en taxi-pickup saklart och vi satt pa flaket tillbaka till hostellet dar vi slangde av oss vara klader (vilket uppskattades av byggarbetarna bredvid) och hoppade in i duschen. Jag hade ont i huvudet och var trott sa jag la mig sen i sangen och vilade fram till middagen. Middagen var jattetrevlig och vi sjong for Ditte pa 5 olika sprak : Spanska, Engelska, Svenska, Danska och Tyska (agaren till stallet, haha) och av mig fick hon aven 3 verser till pa den svenska fodelsedagssangen. Det vart mkt skojjande sen nar jag utropade ett "fyrfaldigt leve for Ditte", eftersom danskarna tyckte att det lat jatteroligt och ville harma det men lyckades fa det att lata som "fyfan for hon leve" ... hahaha.. Eftersom jag kande mig dalig sa gick jag och la mig nar de andra stannade uppe och festade lite smatt, men det var det vart for jag var sa trott.

24/3 - 2009 Tisdag
Efter frukosten som jag at med Trine och Sabrina var det slappdags framfor TV:n och vi tittade pa trainspotting (bra!) och Lord of War (ocksa bra!). Trines pojke fran Montañita kom dit ocksa for att traffa henne, och for att gora lite business, och han tog med sig en amerikansk van. Jag, Sabrina, Anja och Etiel och jag gick sen ner till byn. Dar at vi lunch, och gick sen till ett internetcafe. Sen gick vi rutn lite men det borjade regna sa vi tog en taxi tillbaka, sen slappade vi lite. Jag halvsov. Sen gick vi och spelade biljard + tittade pa Hitch, och sen gick Sabrina, Trine, Anja, Amie, Louise och jag for att ata middag.

25/3 - 2009 Onsdag
Imorse efter frukosten tog vi en privat buss tillbaka till Cuenca. VI akte vid 11, 11:30-tiden och var framme vid 7:30 pa em. Resan var planerad att ta 6h, men tog alltsa 8h istallet. Men det var en helt OK bussfard - chaufforen var lugn och korde sansat aven fast det var ganska mkt stopp pga fel pa vagarna. VI stannade i Saraguro vid 2pm-tiden for att ata lunch och dar kopte jag 2 jattesota armband.
Sen var det middagsdags - vi gick till resturangen dar de andra atit nar jag + louise var sa trotta. Cuenca ar verkligen vackert och det ska bli haftigt att utforska staden imorgon. Resturangen var trevlig och hade bra priser. Det var jattegott alltihop - speciellt efterratten! Jag bestallde in jordgubbar med gradde och det var helt otroligt gott, aven om det inte var svenska jordgubbar.
Vad mer? Jo - moraspungo betyder "dorr till bjornbaren" pa Quichua och forsta kvallen i montañita nar jag gick med etiel sa blev vi "jagade" av kor. Nej - men de stog i vagen och brakade med varandra. 

26/3 2009 Torsdag GRATTIS MIG! xD
Ja da var man 19 ar gammal ocksa! Dagen borjade klockan 8 med att nastan alla sjong for mig och jag fick ett grattiskort och en ros + massa lyckonskningar och kramar. Fodelsedagssangen framfordes pa engelska, danska och svenska =) Efter det var det frukostdags, och sen gick vi runt i Cuenca med Etiel som guide. Vi borjade med att besoka ett Panama-hat factory och jag var sugen pa att kopa en hatt men lat bli. Ditte kopte en jattefin hatt. Medans vi var dar sa ringde mamma och pappa for att gratta mig sa jag missade genomgangen. Men det var roligt att prata med mamma och pappa som kommit hem till sverige nu. Efter det gick vi in i kyrkan vid torget, det var en jattefin kyrka. Sen gick vi forbi hostellet och droppade av lite saker + folk och da ringde krister och grattade mig. 
Sen gick vi till ett museum i cuenca och tittade pa malningar fran colonialtiden, info om ecuadors olika indianer och till sist lite arkeologiska kvarlamningar. Ganska intressant allt som allt men jag hann bli hungrig och lite trott. Vi tog sen en taxi till Turin - en utkiksplats over staden - och vantade ca 45 min pa Line + Mathilde. Sen promenerade vi till ett kopcentrum dar vi antligen at lunch. Sen gick vi runt lite i kopcentrumet men det var samma priser som i sverige sa jag var inte sa intresserad av nagot men sen gick vi in i en supermarket som danskarna tyckte paminde om IKEA - mer som coop+rusta tyckte jag. Dar kopte vi snacks och sa kopte jag sma presentpasar ocksa. De andra kopte roliga hattar och aven en at mig och vi tog kort med dem efter de tvingat pa mig den hehe. Sen var klockan vips 6 och vi tog en taxi tillbaka till El Cafecito. Jag duschade + gjorde mig iordning och sen var det middagsdags. Da sa Anja at mig att blunda och sa ledde hon ut mig mellan alla borden dar folk satt och at och uppfor det lilla trappsteget innan jag fick titta. - Och dar hangde en piñata! hehe.. Sa det var ogonbindel pa, snurrsnurr och sa slog jag den med en pinne till godiset ramlade ut. superkul =) Sen fick jag presenter ocksa. Jattegulligt! I piñatan fanns forutom godis ocksa visselpipor som alla snodde at sig och som gjorde sig horda hela kvallen.. haha..
Sen var det middagsdags och vi gick till en flott internationell restaurang. Maten var val god, men godast var min Fresa Daquiri som verkligen smakade jordgubbar! Annu en gang sjongs det till min ara och sen spelade livebandet cumpleaños feliz for mig =P 
Nar middagen var slut gick vi till en kareokebar precis bredvid hostellet och Bart bjod alla pa drinkar. Dar pratade, dansade och sjong vi tills det var dags att dra vidare, men eftersom jag inte ville vara for trott i bussturen foljande dag sa drog jag mig tillbaka efter en hellyckad fodelsedag!



Ja, ni far noja er med det har sa lange, har tagit san tid att skriva allt att jag inte hinner med de sista 2 dagarna som har varit riktigt bra ocksa, aventyren har borjat igen med mountainbiking idag! Hoppas ni har det bra darhemma och att ni inte tycker bloggen uppdaterats for sallan, jag gor mitt basta! 
Ha det brabra =)
Kramar

Kommentarer
Postat av: farmor

Är glad att jag inte vet i förväg vilka äventyr du ska ut på för då hade jag varit ängslig hela tiden. Bra att du har kul men akta dig för latinos

Kram farmor

2009-03-29 @ 15:54:17
Postat av: Lollo

haha jag ser dig framför mig, sofie a la indiana jones med hatt o krokodiltänder hahah nej skojja bara men vilka äventyr du råkar ut för! Jag skickar en stor kram till andra sidan jordklotet och hoppas att den träffar dig :)

2009-03-29 @ 18:19:15
URL: http://lony.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0