I Baños

27/3-2009 Fredag
Idag har den mesta delen av dagen spenderats i en buss mellan Cuenca och Guamote (dar vi bor pa hostel Inti-Sisa). Vid 11-tiden stannade vi till vid nagra Inca-ruiner vilket var ganska intressant. Vi fick tex veta att hus och fonster var formade pa ett speciellt satt for att forhindra ras vid jordbavningar.
Ja, det hande inte sa mycket mer pa resan och jag sov nastan hela vagen. Nar vi kom fram till hostellet Inti Sisa sa mottes vi av en mysig syn, vi sover alla tillsammans i ett stort rum hogst upp i huset - mysigt! =) Sen fick vi en rundtur av stallet och sakerna de gor for lokalbefolkningen - stallet drivs av en belgisk organisation med volontararbetare.
Det hande inte sa mycket mer, jag hittade HP pa spanska som jag borjade lasa, och sa sag vi pa POTC III och Underworld III innan vi gick och la oss.

28/3 - 2009 Lordag
Imorse var det upp klockan 7 som gallde och fastan jag hade gatt och lagt mig sent fick jag en underbar natts somn - sangarna ar sa skona, kuddarna stora och mjuka och tackena ar med dun --> UNDERBART! =D Vi at frukost och 8 gick vi ut och satte oss i pickups som korde oss upp i bergen (med mountainbikes pa flaken). Jag trodde mig ha fatt ett OK sate med balte (eftersom jag satt fram) men det visade sig att annu en person skulle in --> = 3 pers i framsatet = jag i mitten med ett ben pa vardera sida om vaxelspaken, hehe.. Sa det kan ga. Tog val kanske en 45 min att ta oss dit vi skulle och sen kastade vi oss ut i underbara landskap  pa vara moutainbikes. Turen var helt otrolig och varade i kanske 4 timmar (nedfor). Det enda som hande pa vagen som storde det underbara var att Sabrina blev biten i benet av en hund, inte djupt men tillrackligt for att bloda. Jag var forst pa plats och vi tvattade bast vi kundemed vatten och antiseptic, samt satte pa ett plaster och sa var det bara att fortsatta. Bruno (belgaren som volontarar pa hostellet) tog henne till sjukhuset senare for att kolla sa att det inte var nagon fara (rabies/infektion) men det verkade vara lugnt.
Nar vi stannat var det lite rast vid en fors och senkunde man valja om man ville cykla eller aka bil eftersom det var uppfor resten av vagen (och vi var ju pa ca 4200m hojd), jag valde att cykla. Det var riktigt jobbigt i borjan for det var valdigt brant men sen blev det lattare. Hundar som skallde gjorde oss lite nervosa men det var haftigt nar nagra natives vallade hastar framfor oss med flera sma sota fol.
Kort efter det var cykelturen slut och vi tog bil till restaurangen dar vi at lunch - mmm... Lite jobbigt for Etiel bara for han far alltid kampa med sin mat eftersom han ar vegetarian och de inte riktigt har koll pa vad det ar for nagot i sma byar. Sen besokte vi en sjo - fint men inte som Quilotoa - och sen begav vi oss tillbaka. Vi hade riktig tur med vadret (sol) for nar vi akte tillbaka borjade det osregna, blixtra och aska - lite laskigt. Det regnade sa mycket att det var svart for bilarna att ta sig igenom vattendragen ibland men vi klarade oss iaf tillslut utan storre problem. Val tillbaka satte jag mig vid det supertroga internet pa hostellet och skrev blogg och sa.
Efter det tog jag en valfortjant dusch - vi blev valdigt leriga under cykelturen, speciellt Ditte! Sen sag vi pa snatch, at middag och sag pa Oh Brother Where Art Thou? som var en superbra film.
Till middag fick vi POTATISMOS och flask, jag bytte halva min flaskbit mot halva Lines potatismos och det var SA vart det! mmm....
Dagen har varit suverant bra men nu ar jag supertrot, hoppas inte Mathilde pratar i somnen igen (hon skrek pa hjalp i Vilcabamba tex), hon skrattade igarkvall. Ciara har atminstone varit tyst (hon pratade pa danska i somnen i montañita).

29/3 - 2009 Sondag
Idag nastan direkt efter jag vaknat ringde Etiel mig och sa att det var lite brattom for vi skulle ta ett tidigare tag en beraknat. Sa vi kastade oss iordning och sa korde bussen oss till Alausì (tog ca 50 min). Val dar fick vi vanta ett tag innan vi kunde ga ombord pa toget som var mycket mindre och trakigare an vi alla trott. Taket kunde man inte heller sitta pa pga en olycka med en vajer for nagot ar sedan da 3 japaner blev halshuggna. Sen var det tjafs for Etiel hade inte fatt nagot sate trots att han betalat for det och statt i ko sen 6 pa morgonen for att fixa var biljetter som dessutom kostade ca 8$ styck! - ja han tjafsade tills han fick sitta i alla fall. Sen bar det ivag och det var en trevlig resa men inte speciell pa nagot satt - Ecuador ar fint men man sag allt mkt battre igar nar vi akte mountainbike. Sen var turen valdigt turistisk och det var bara turister pa taget som kastade sig mot fonstrena for att fota massa helt ovasentliga saker, men ja. Alla har ju olika smak. Sen akte vi aldrig upp for djavulens nasa, som inte sag ut som en nasa, sa det var itne sa haftigt heller.
Nar vi var klara med akturen var klockan 11:40 och vi bestamde oss for att ga runt i Alausì och se oss omkring fram till 13:00, och sen aka hem. Vi gjorde sa och det var ganska trevligt med en frukt&gronsaksmarknad och sa. Etiel visade oss olika frukter och sa kopte han en halv "stang" bananer for 1$! Sjukt - maste varit typ 50 bananer pa den! Jag provade ocksa en frukt som smakade lite som pumpa och hade konsistensen av mango, helt OK hette typ Zapeto eller nagot sant, minns inte riktigt, far fraga.
Sen tog vi bussen tillbaka och de flesta gick och la sig, jag laste HP. Sen ville Bruno se fotbollen (Ecuador-Brasilien) sa jag gick upp for att sova. Sen solade jag lite med Amie, Louise och Anja, vilade lite till och sen var det middag. Efter middagen tittade vi pa Dead Man Walking, en jattebra hemsk film. Sa vi far se om jag kan somna ikvall.

30/3 -2009 Mandag
Imorse efter frukosten var det bussdags igen. Jag lovar att vi kommer spendera 60% av var tid i Ecuador pa nagot transportmedel...! Efter 3 ecuadorianska timmar (dvs ca 4h) var vi framme pa hostellet La Chiminea som ar riktigt mysigt och trevligt. Jag sover i ett rum med Sabrina, Trine, Anja, Louise och Amie. Direkt nar jag kom satte jag mig vid internet - gratis i 30min. Sen gick vi ut for att ata lunch och Etiel visade lite av staden. Ska tydligen vara underbart att rida har i omgivningarna men en 4h tur gar pa ca 25$ - jag fragade. Jag lunchade med Ditte pa "Ricopan" (ett frukosstalle), riktigt gott. Sen gick vi runt lite och shoppade lite smatt, och efter det gick jag tillbaka till hostellet och vilade.
Vid 19:30 gick vi for att ata middag, stallet vi at pa var riktigt trevligt och de hade god mat till helt OK priser. Vi hade jattetrevligt och det var livemusik ett litet tag. Efter middagen satt vi kvar nagra stycken. De flesta tog drinkar, men jag kande inte for det eftersom det anda ar helt dott har pa mandagar och satsar pa torsdag/fredag istallet. Men vi hade trevligt, pratade, drack och spelade gitarr. Men jag kande mig lite krasslig sa jag gick tillbaka vid 22:30 nagon gang.

Idag har jag bara hunnit ha spanskalektioner och snart ar det lunchdags som vi lagar sjalva (har matlagnings-schema, ar Amie, Line och Ciara som lagar lunch idag) sa jag hoppas det blir gott och kanske vasterlandskt.
Can`t wait tills jag kommer till galapagos! Ska bli sa haftigt!
Hoppas ni har det bra darhemma och att ni njuter av varen som jag missar.

Kramar!
Sofie

Kommentarer
Postat av: Sanna

Tjingeling.. Jag vet det var ett tag sen men nu så, Jag har haft djuren en vecka och nu har sopningen börjat så nu snurrar allt. Jag fick ditt meddel och jorrå vi sk nog klara nåt mer trix serru. Köpte komplett ny sele igår och körde går jätte fint. Nu börjar våren dyka upp lite gröna grästussar här och där och vi har haft typ +15 grader på em så nu saknas bara du... Det måste ju snart bli lite tråkigt med eqvadorerna?? Neej då du kommer ju snart Sköt om dig ha det så kul/ Sanna

2009-04-08 @ 16:21:14
URL: http://sannasnikita.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0