Surfing och sol i montañita!

Ja nu sitter jag pa ett internetcafe i montañita och skriver, far antligen en chans pa over en vecka att kommunicera med resten av varlden! Hoppas ni uppskattar min lilla dagbok... =)

8/3 Sondag
Nu har vi kommit fram till Puerto Quito och Cabañas del rio. Resan borjade klockan 7:30 imorse med sedvanlig frukost hos familjen. Vi fick sedan betala overpris for en bestalld taxi (2,5$ istallet for 1,5$) och sen handlade vi lite snacks infor en lang bussresa. Vid 9:00 sa vi hejda till Dani och satte oss pa bussen till Puerto Quito. Som tur var var vagarna oppna - de hade varit stangda tidigare - (you never know in ecuador) och resan tog bara 4h, men jag var lite illamaende och hade lite ont i huvudet eftersom vi firat av Dani kvallen innan. Som tur var den har busschaufforen riktigt lugn och duktig sa no problemas dar. Anda var resan handelserik. Pa ett stalle hade det rasat ner sand/grus pa vagen och det var tillplattat for att kunna koras pa, det rullade fortfarande sand nerfor sluttningen nar vi korde forbi.. Nasta evenemang var en ogenomtranglig dimma - jag lovar att man inte sag mer an 5m framat! Jag tror att han korde efter de gula mittstrecken faktiskt for det var helt omojligt att se nagot annat... Nar vi kom fram delades vi in i olika cabañas - jag ditte sabrina i en och amie, anja och louise i den bredvid. Vi hade pool har sa vi badade efter den svettiga bussresan. Nar vi badat begav vi oss till "staden" puerto Quito. Vi behovde inte ga sa langt (staden ligger ca 25min bort om man gar) innan vi fick lift av en man med pickup-truck dar vi satte oss pa flaket. Med pa flaket fanns ocksa ett gevar och en pistol - forhoppningsvis oladdade--- Men allt gick bra och vi kom fram till "staden" utan att behova ga eller betala nagot. Staden bestod av 10 gator kanske varav 2 huvudgator som vi gick pa. Pa vagen hem blev vi foljda av en kille i var alder som ville prata med amie, men vi latsades att vi varken forstod spanska eller engelska. Han gav upp tillslut. Efter ett tag blev vi upplockade av annu en bil med en aldre man och en 25-30aring som vi snackade lite med och ovade var spanska med pa vagen tillbaka. Jag gillar inte sa mkt att lifta och kommer nog inte gora det igen aven om de sager att det ar ett av de vanligaste fardmedlen i ecuador. Men vi var ju 6 tjejer som akte. Efter goda middagen (soppa saklart haha) sa spelade jag pingis med ditte. Det gick jattedaligt for vi var sa trotta.

9/3 Mandag
Idag har vi varit pa promenad till ett vattenfall i djungeln allihopa. Vi badade allihopa vid vattenfallet och hoppade fran vattenfallets topp - inte sa hogt, kanske 7meter. Haftigt! Pa vagen tillbaka stannade vi till pa ett stalle dar vi gjorde juice fran sockerrör och sen fick vi ocksa ett sockerror var att tugga pa (haha.. jag ska se om jag hittar nagra att ta hem at dig sanna..) Jag forsokte ta kort pa det men det blev sisadar. Pa eftermiddagen hade vi spanskalektion och jag gillar verkligen lararen, han ar supertrevlig och duktig aven om han kanske snackar mkt bullshit om ecuador men han ar ju sjalv ecuadorian sa det ar inte sa konstigt. Pa kvallen kollade jag, ditte och bart pa "we own the night" pa Martìns (spanskalararens) barbara DVD-spelare. Det var den enda filmen han hade som inte var pa spanska :P Men den var bra faktiskt =)

10/3 Tisdag
I morse var det spanska igen, 4 timmar till, och det gick bra. konditionalis mest. Efter lunchen skulle vi aka ivag till en "fruitfarm" och smaka och titta pa lite av ecuadors olika frukter - superhaftigt! Lite exempel pa vad vi fick se/smaka: bananaktig frukt, apelsin,Kakao frukten, gummitrad, superstora touchme, passionsfruktsliknande frukt, ananas, 3 olika sorters bananer, minibananer, arasa, afrikansk palm, tagua, etcetc.

11/3 Onsdag
Efter frukosten fick vi gora ringar av tagua som ar ett speciellt sorts traslag. Mina blev sisadar bra, jag orkade inte riktigt lagga energi pa det.. sen=lunch + tvatta klader. Pa eftermiddagen var det spanska igen. Sen pa kvallen var det dags for the chocolate party! Forst tog vi kakaoboner och "brande" dem over oppen eld i en djup stekpanna. Sen tog vi bort ett skal och da var det bara sjalva bonan kvar inuti som vi malde till ett fint pulver. Sen blandade vi kakaon med sockervatten ovre eld annu en gang. Efter ca 15-20min over elden var chokladen klar och vi at den med bananer. Det var verkligen supergott men man blev snabbt jattematt. Efter middagen var det tartdags for det var pernilles fodelsedag. Efter det pratade vi och spelade kort och drack rum&cola. Vi hade jatteroligt och larde oss kortspel "t'ipico de quito/Ecuador". Det var superkul! Eg el burro nervioso och mido de la cabeza. Vi spelade med dem som jobbar har och det var trevliga - klever och andrès och sa Martìn (lararen). Superkul var det =)

12/3 Torsdag
Borjade med spanska lektion i morse och den var helt ok tyckte jag, fast jag var lite trott eftersom det blev lite lite somn for mig - i sang 3 och upp 7.. Efter lunch skulle vi till en "botanical garden" men det var manga som bangade pa idèn. Slutade med att det var jag, shrinne. ditte, bart och belgarna och de fran skolan som akte. Sjalva botaniska tradgarden var for det mesta gaspframkallande men akturen till och fran var mkt roligare hehe.. Det osregnade hela vagen sa bart och en tysk tog av sig sina trojor och badade i regnet. Jag och ditte hade ryggsackarna under jackorna och blev humpbacks. Vi hoppade i regnet och tog kort, duckade for palmer som vi anda lyckades fa i huvudet och jag tappae balansen och ramlade nar jag tagit ett kort. Alla garvade skiten ur sig och det var superkul, men man maste nog ha varit med for att tycka det ;) Vid middagen skickades min kamera runt med bilder pa gardagen och vi hade riktigt roligt at det =)

13/3 Fredag
Aven om det ar fredag den 13:e idag sa verkar vi inte ha otur - kanske for att det ar Tisdag den 13:e som ar oturlig har i ecuador.. Vi skulle ha tubeat idag men floderna var for fulla (det har regnat sa mycket ju) sa det var for stromt och for farligt. Vi hade en gemensam spanskalektion och sen var det poolen for mig eftersom det var forsta dag med sol!

14/3 Lordag
Yesss tillbaka till civilisationen! Efter sovmorgon och bussresa sa var vi tillbaka i quito vid 15:00-tiden ungefar. Jag gick med Mathilde och Trene och la upp alla mina bilder pa en DVD-skiva som en backup - jag har lart mig fran mina misstag.. Sen kopte vi snacks infor den langa bussresan imorgon. Efter det skyndade vi oss till crossroads for att traffa resten av gruppen. Vi hann i tid och sas gick vi till matstallet som Atiel (nya guiden) och hans syster ager. De hade en jattehaftig stil i inredningen och maten var jattegod - blev proppmatt! Bilderna ar ett maste att se fran eg dalmatinrummet... Ja det var trevligt och efterat gick vi alla tillbaka till crossroads och jag var sa trott sa jag gick och la mig direkt.

15/3 Sondag
Bussturen var helt ok, forst madde jag lite illa men det gick over och jag lyckades sova lite. Pratade lite med Atiel, skrev, etc. Atiel pekade ut olika stallen och berattade lite saker om dem men jag var for trott for att komma ihag det men det var egentligen inte sa viktigt. Vid ca 8-tiden kom vi fram till Montañita och hostellet dar vi fick reda pa att gruppen skulle delas pa 2 olika stallen med ca 5 min gangavstand det var inte helt populart men jaja. Jag sover i en cabaña med 7 andra och den ar helt ok men vi har fatt lite kackerlacksbesok - men de ar sma och ganska sota sa det gor inget. Vi fick pasta med tomatpurè till middag - skulle tydligen bli battre de andra dagarna men eftersom de inte visste nar vi skulle komma gjorde de inget mer - och sen borjade jag titta pa en film, vet inte vad den hette men den handlade om drogproblemen i USA under vietnamkriget och om korrupta `poliser och allt sant. Den var iaf jattebra. Efter filmen var det bara jag och atiel kvar sa jag gick med honom tillbaka och fick pa sa satt en rundtur genom den lilla staden som ar jattemysig verkligen. Vi gick pa stranden tillbaka till cabañan som ligger ca 30sek fran havet. Det ar en lang strand som ar relativt tom pa folk. Sanden ar morkt sandfargad och inte harligt vit, strommarna ar starka och vagorna manga och hoga. Bra for surfing!

16/3 Mandag
Nu ligger jag pa stranden med nagra andra och solar, det ar riktigt varmt! I morse hade vi surflektioner och det var superkul men jag ar dalig =( tihi. Det gick battre mot slutet i alla fall, det var verkligen jattesvart! Vi hade lektionen med en kille som heter Isidor och som tydligen ar 2:a pa surfing i ecuador! Han ska vara med i masterskapen i salinas nasta (eller nastnasta?) vecka sa lycka till till honom. Pa eftermiddagen hade andra gruppen surflektion vid 5-tiden ohc jag fotade med anjas kamera (som ar mkt battre an min - systemkamera) och bilderna blev riktigt fina! Jag fotade solnedgangen ocksa och bilderna blev sa otroligt vackra! Solnedgangen ar supersnabb har, det tar kanske 1 minut for solen att ga ner.. Riktigt haftigt och borde filma det nagon dag. Jag lyckades branna mig idag - skit ocksa! Pa baksidan av benen och lite pa ryggen.. Far vara forsiktigare i fortsattningen, man blir lurad av att det ar molnigt.

17/3 Tisdag
I morse kande jag inte for att ga upp och surfa eftersom jag var jattetrott nar jag vaknade och mina ben inte blivit battre. Sen hade jag traningsvark i hela kroppen eftersom jag tog en simtur i poolen ocksa och stretchade inte. Dessutom ar surfing riktigt anstrangande... Jag pallrade mig upp iaf, at frukost, och gick sen tillbaka redo for surflektionen. Idag gick allting mkt battre an igar - jag stog pa bradan massor av ganger men jag lyckades bara svanga at hoger (malet med lektionen) valdigt valdigt lite en gang men jag var nojd anda for jag markte sa val av forbattringen. Efter ca 1,5h av lektionen var jag helt slut av att ha paddlat, tryckt mig upp och sprungit genom/mot vagorna barandes pa bradan sa jag vagade itne fortsatta mer och riskera att gora mig illa, eftersom jag ramlade sa mkt pa grund av trottheten. Det ar laskigt att hamna under vagen och veta att bradan aker over huvudet.. Ja, sa jag satte mig pa stranden med Amie som redan satt dar och vi tittade pa de andra nar de surfade och sa pratade vi. Isidor (lararen) lanade en av vara brador och trixade pa vagorna som maste kannas sma for honom. Tex sa sprang han fran ena anden pa bradan till den andra nar han var mitt uppe i vagen och sa forsokte han gora en 360 men misslyckades tyvarr. SKitduktig var han! Ja efter det var jag hungrig sa jag at frukost nr 2. Sen lyckades jag stanga dorren till cabañan med nyckeln (den enda nyckeln) kvar inuti och dorren gar i las om man stanger den. FAN. Sa jag spenderade ca 1h med att springa runt hela stan for att leta reda pa nagon som jobbade pa hostellet sa de kunde oppna cabañan eller bara Atiel sa att han kunde ringa dem. Nar jag val hittat Atiel och han ringt Jimmy och vi kom tillbaka till cabañan sa hade dorren redan oppnats av Nyazeelandaren som ager stallet - han hade typ sagt "there´s always a way to break into a cabaña" och sa hade han bant upp ett myggnat for nagon hade glomt att lasa "shutters" pa fonstrena sa det var bara att oppna. Jag kande anda att det var skont att jag lyckats hitta atiel eftersom det var jag som laste in nyckeln, aven om jag sprang runt i onodan sa kandes det inte som det. Jag gillar Atiel, han ar trevlig och lattpratad, som Dani fast anda inte. Har annu inte kopt bikini. Far ta och gora det snart =)


Hoppas ni har det bra darhemma! Massa kramar!
<3
Sofie




Kommentarer
Postat av: Farmor o Janne

Roligt att läsa om dina äventyr som vanligt men, men ta det varligt. I alla fall låter det som om du har riktigt kul och det är bra. Patrik tog körkort igår. Gissa om han är lycklig. Här börjar vi ana att våren är på väg.

Massor av kramar från farmor och Janne

2009-03-21 @ 14:23:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0