Galapagos ar underbart!

25/4 - 2009
Imorse gick vi upp och gick till de andras hus och sen gick vi gemensamt ner till det stalle dar vi sett att man kunde hyra scooter. Dar var det dock igenbommat och vi letade staden runt efter nagot annat stalle (det gick sa langt att Mette sprang efter nagra killar pa en 4-hjuling for att fa reda pa vart de fatt tag pa den...) utan att lyckas.
Vi gick tillbaka och fick hjalp att ringa agaren som tillslut kom dit och slog ner vara forhoppningar om 4-hjulingar: de fick inte koras utanfor staden. Efter lite overlaggande bestamde vi oss for att hyra 2 bilar dagen darpa istallet och gick till Tortuga Bay.
Pa eftermiddagen gick jag och kollade pa lite souvenirer och i den forsta affaren jag gick in i borjade jag prata med en kvinna som verkade oerhort intresserad av att lara sig engleska och tyckte att organisationen borde ordna kurser for vuxna ocksa, inte bara barn. Jag holl med om at det var en bra ide och att jag skulle prata med dem om det. Hon var tom sa intresserad att hon tyckte att jag skulle stanna har langre och ta med mig min pojkvan sa jag kunde stanna annu langre, haha.. Men hon forsokte verkligen prata med mig pa sin begransade engelska (dvs vi pratade spanska) sa hon var nog verkligt intresserad...
Tillslut gick jag iaf vidare och nere vid hamnen fick jag syn pa massor av sjofaglar (bla pelikaner) och ett sjolejon som forsokte snappa at sig fisk fran forsaljarna till deras stora fortret - svart att jaga bort djuren nar en skock turister star och tar kort...
Nu ar jag helt slut - det var nog solen som tog musten ur mig idag och mina ben branner. Ska halla mig i skuggan imorgon, nagot som sakert hinner namnas manga ganger till... Suck.

26/4 - 2009
idag pa morgonen trangde vi ihop oss 6 vs 5 st i varje bil och for ivag. (Man far inte sitta pa flaken pa pickupsen har tyvarr)
Var plan var att aka till St Rosa dar det fanns en skoldpaddefarm samt vulkangrottor. Den andra bilen fick snabbt igang sin CD-spelare och nar varan vagrade fungera blev den snabbt kallad party-bilen xD
Vi hade fatt en jattedalig karta av killen sa det borjade med att vi korde fel fran bellavista och kom fram till stranden istallet, sa vi fick vanda och kora tillbaka.
Precis innan St Rosa var det en kontroll dar det blev lite krangel och vi tyckte att det var skont att Bart var med och kunde prata oss ur det. Sen var det vagarbeten och sant krangel ocksa men ingen biggie. Vi kom snabbt fram till att allting var stangt for att det var a) sondag och b)rostning sa nar vi kort till vagens slut stannade vi och tog lite rast. Sen vande vi, fragade en familj om vagen och gav dem skjuts tillbaka till St Rosa.
Sen akte vi till "tuneles de amor"! Det var lite jobbigt att ga i flipflops men det var ju helt klart en upplevelse... Gangarna var jattestora och man kande sig lite odmjuk nar man gick dar infor tanken att lavastrommar hade format dessa underjordiska hal. Man kan verkligen blekna infor jordens krafter...
Vi korde sen vidare till stranden, som hade ett langt och lite underligt namn som jag inte minns, och parkerade bilarna dar for att ga. Jag tog det lugnt med solan pga gardagens solande.
Vi sag ett sjolejon ocksa som simmade i vagorna nara mette nar hon badade - sott! :)
Nar vi sen skulle ga igen sa funkade inte "party-bilen". Inget hande nar man vred om nyckeln. Vi kom fram till att batteriet var dott och vi forsokte "jump-start:a" den. No success.
Sen sag bart att sladden, som kopplade batteriet till resten av motorn, var av. Genom en provisorisk losning lappades allt ihop och sen var 8 tjejer puttandes pa bilen, 1 Bart inuti och en ingangsprungen motor ett faktum. Detta ledde till mycket rop och hurra och vi korde vidare. innan Bellavista blev vi dock stoppade av polisen och det var ett nervost ogonblick eftersom Bart korde den ena bilen utan att han hade sitt korkort med sig, men nar polisen vinkade oss vidare efter lite rotande sa forstod vi att de bara ville skramma oss. Hrmpf.
I Bellavista bytte vi om lite i bilarna - jag satte mig i "party-bilen" som skulle tillbaka till Puerto Ayora/hem. Vi akte dit och sen visade Mette oss (hon korde) var hon, Trine och Ann-sofie jobbar (skolan). Nar vi skulle vanda dog bilen igen. Fan. Men en forbipasserande bil stannade och ut hoppade en kille som var mkt hjalpsam och bilen startade sen direkt. Vi korde da tillbaka den dit den skulle.
Jag foljde sen med Anja och hjalpte henne skriva till Oscar igen. Anja har blivit duktig men behovde lite hjalp nar Oscar gick fran gullig till jobbig. Suck. Ecuadorianska killar alltsa. Alla ar likadana.
Pa kvallen gick vi till "Hernan's" for att fira Saras fodelsedag! yay - god mat!  Brownie till efterratt var inte helt illa ;) Supergott! Och fodelsedagssangen pa 4 sprak igen, hehe...

27/4 Mandag
Imorse madde Amie daligt sa hon gick inte till jobbet. Anja var ocksa sjuk. Alla droppade in en efter en och vi vilade bort arbetspassets forsta timme - slappt haha..
Det marktes att Amie och Anja var borta, inte for att arbetet gick langsammare, utan for att vi var farre personer som gjorde de tunga sakerna - vi ar ju vana vid att byta av varandra mkt.
Jaja annars var det en slapp dag. Det var en social och trevlig dag overlag, pratade mkt med Louise och Ditte halsade pa oss / Bart och tog lite foton. Sen var det trevligt vid lunchen for hela personalen var dar och smapratade med oss, jag gillar speciellt veterinaren for han ar snall.
Pa vagen hem pratade jag med mamma och det var skont. Resten av dagen spenderades med slappande och lasande.

28/4 Tisdag
Amie var fortfarande dalig imorse och jag gick till jobbet sjalv.
Jag lyfte pa en sten och dar under var en ca 25cms tusenfoting som sag giftig ut. Darwin-tjejen skrattade at vara skrik och sa att "eso es un pequenito" och att om man blev stungen fick man feber, usch!
Efter jobbet tog jag det lugnt, gick till ett internetcafe och satte mig pa sedvanliga stallet vid hamnen.
Jag, Amie och Louise at ute idag for att Amie ville rora lite pa sig. Var gott :)

29/4 Onsdag
Idag ahr det pratats mycket om det nya grisfeber-viruset som borjat spridas runt om i varlden med rasande fart. Det kanns inte betryggande att det borjade i mexico som ju inte ar sa langt harifran. Sara ska ju till mexiko ocksa, men nu ar hon osaker.
Jag har hort att flera lander stangt granserna till mexiko, hoppas den har epedemin blossar over snart, den skrammer mig faktiskt lite.
Jaja jobbet var brabra idag, vi slappade som vanligt men kom anda en ganska bra bit framat.
Pa em gick jag till Darwinstranden med Amie och slappade. Mobilen kranglade lite, men funkar 100% nu.

30/4 Onsdag
Vi jobbade pa jattedaligt idag, till och med (eller kanske sarskilt) jag var superseg och omotiverad. Luis berattade for oss om Isabela.
Vi hade ganska trevligt pa jobbet, men inte alls som resten av veckan, alla ar trotta och man marker verkligen av det.
Nar jag kommit hem vilade jag. Foljde inte med de andra till stranden utan stannade hemma och kollade pa en film.
Sen gick jag till piren efter att jag kopt en bulle med san dar kram i.

1/5 Fredag
Idag pa jobbet var Anja och Natalya Chuchaki och det passade ju superbra att direktoren overvakade varat arbete da... suck.
Men vi andra jobbade pa som vanligt och Amalia klagade skiten ur sig - som vanligt - sa forutom att Luis var dar var det ingen skillnad.
Vi slutade vid 11-tiden och jag gick hem och fixade iordning allt infor resan. Sen gick vi ner till hamnen.
Nar direktoren val kommit sa satte vi oss pa baten som skullle ta oss till isabela. Anja var pa vippen att krakas hela den 2h langa batresan och jag sjalv var skitskraj mesta delen.
En bil med en MADGAP kille hamtade upp oss och korde oss till hotellet "la Sandrita" - sott litet stalle! - dar vi bor 4st/rum. Sen korde han oss en ltien bit pa en sightseeing roadtrip och vi sag en flamingo - haftigt!
Sen akte vi till MADGAP killens kossor for att byta hage pa dem sa vi kan mjolka dem imorgon och gora ost till frukost. Inte sa intressant, menmen. Vi bjods in till hans hus ocksa dar vi fick smaka hans ost och en kola-aktig rora som gjorts av kondenserad mjolk och socker och jag visste med ens vad innehallet i bullarna jag atit egentligen var! haha... Men inte sa gott att ata ensamt.
Nar vi akte tillbaka var det redan morkt, och trangt dar bak for MADGAP killens 3 barn var med. Men vi hade kul.
Sen gick vi till en resturang. Jag satt tyvarr tvarsemot Luis och fick sta ut med honom hela kvallen - men inte SA illa aven fast blotta asynen av honom far mig att vilja spy xD

2/5 Lordag
Imorse gick vi upp och akte till MADGAP killens hus for att mjolka korna och gora ost. Vi vr inte med pa sjalva tillverkningne utan satt och vantade pa frukosten - men mmm det var gott! Pataconas med ost ar nice ;D
Sen akte vi ca 20min i camionetan till Sierra Negra - en JATTESTOR (varldens nast storsta) aktiv vulkankrater pa ca 11km tvarsover.. Fina landskap ocksa.
Efter det kopte vi lunch och akte till hamnen dar vi gick ombord pa en bat. Forst snorklade vi och sag massor av fiskar, sjostjarnor och en SKOLDPADDA! Det var riktigt haftigt, den var jattestor verkligen! Den simmade lite, tillsynes utan anstragning, och la sig sen pa botten och vilade... wow...
Sen akte vi vidare till 'Las tintoreras' och fotade pelikaner och sjolejon som lag pa fiskebatar pa vagen dit - vackert! Nar vi kom fram sa foljde vi stigen mellan vulkanstenarna och stotte pa massor av iguaner i olika storlekar - helt oradda!
Vi fortsatte och kiom till en strand med sjolejon, och vi kunde ga fram sa nara att vi nastan tog pa dem. Det var ca 10-15st djur dar, dom var sa fina!
Sen kom vi till en liten insjo dar 'las tintoreras' (hajar med vita fenspetsar) skulle vara, men vi lyckades bara skymta en eller tva ryggfenor, inget mer. A andra sidan sag vi hur en rocka simamde i vattnet pga dess 'vingar' som stack upp vid varje simtag. Tillslut fick vi se vara tintoreras - 3st - som simmade lugnt omkring. Skulle uppskatta dem till mellan 1-1,5m langa och de var riktigt fina med sina vita markeringar, men lite for stora for att jag skulle vilja traffa pa dem nar jag ar ute och simmar...
Vi sag ocksa PINGVINER! Joop, 4st som stod pa en klippa och lapade sol, svalkade sig lite i vattnet och sen solade igen. De var sa sma och supersota!
Wow, haftigt att ha fatt se sa himla mkt.. Glad att jag akte och roligt att ha fatt uppleva allt...
Nu pa kvallen at vi middag pa en resturang och det var jattegott.

3/5 Sondag
Antligen tillbaka! Det var upp 5:15 imorse som gallde for atthinna med baten som gick klockan 6. Det slutade med att det var direktoren vi vantade pa - suck. Och som vanligt hade han pa sig for sma klader. Som Amie sager sa ser det ut som om att han en gang (for typ, 10 ar sen,) var ganska fit, men slutat trana och blivit 'flabby' utan att fatta det sjalv. Forlat, men om ni traffat honom skulle ni forsta vilken asna han ar och da skulle det inte verka lika illa att snacka skit om honom. Blev sa irriterad igar pa resturangen - den killen verkligen avgudar sig sjalv och ser sig som presidentens hogra hand. Shit alltsa.
Jaja, ivag kom vi i alla fall. Det var proppat pa baten denna gangen, men turen var mkt lugnare. Eftersom jag hade ont i huvudet och madde illa nar jag vaknade sa trangde jag mig in langst bak for att slippa bli sjosjuk.
Det ar jag valdigt glad fo for vi var bara 3 personer som lyckades fa se den hoppande delfinen! Oh sa vacker den var... Alskar delfiner! Hade velat se fler men var helt klart nojd med att fa se den hoppa...
Val iland efter 2 langa timmar skakade hela jag for jag anstrangt mig sa for att inte mosa de andra. Var ganska skont att vara tillbaka i huset!
Traffade en tjej fran Schweiz som ska bo i varat hus nu ocksa, trevlig.
Resten av dagen ska jag slappa, har fortfarande ont i huvudet.


Nu ar det inte langt kvar, vi ses snart!
Kramkram

Kommentarer
Postat av: Sanna

Tjipp allt låter ju jätte härligt, även tomten med de försmå kläderna är han inte något som man kan skratta åt?? Jaa det låter ju så iallafall.. Vilken resa med alla djuren skulle verkligen ha velat vara där. Jag har ännu inte fått ihop det mina dina bilder, men du vet ju att jag bygger egna i huvet och dem kanske inte är så illa..

Nu är det bara 12 dar kvar....

Passa på nu och ha det skönt

Häls Sanna,,

2009-05-04 @ 07:27:09
URL: http://sannasnikita.blogg.se/
Postat av: farmor

När du kommer hem får du skriva en bok om dina upplevelser och infoga alla dina bilder. Jag skriver ut din blogg och spar den som minne av din resa.

Kram farmor.

2009-05-08 @ 11:44:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0