Bilder

Jag har inte min kamera med mig men jag snor lite bilder fran louise istallet sa att jag har nagonting att lagga upp i alla fall! De flesta ar fran karnivalen =)

Sara har blivit sprayad!!

hope you like!

En ny dag

De har sista tva dagarna har verkligen varit fulla med saker att gora hela tiden! I mandags (23:e) fick vi traffa var vardfamilj for forsta gangen. Det hela borjade med att vi packade alla vara saker fran Hostel Crossroads dar vi har bott och gick tillsammans till skolan som ligger nagra kvarter bort pa Juan Lèon Mera y (ngnting) Garcìa. Jaja. Det var inte sa langt i alla fall.
Vi fick forst gora ett litet spanska prov med lite ord och grammatik och sa, det var inte supersvart men jag hade glomt mycket. Jag hamnade i ungefar nast basta gruppen och det ar nog en ganska bra niva tror jag. Vi borjade direkt med lite grammatik (imperfekt/preterito) och sen sa pratade vi lite om utbildning i ecuador och det var jatteintressant att fa reda pa hur man utbildar sig, om det kostar, om tjejer har samma chans, osv.
Efter forsta delen av dagen kom pappan (Patricio) fran var vardfamilj och hamtade oss, vi tog en taxi till huset. Han bor pa Aime Bompland, nara Hospital Militar, och det ar ca 20min att ga fran skolan, men vi har annu inte gatt utan tagit en buss. Nar vi kom fram traffade vi ocksa en av sonerna i familjen (Pablo(cito)) och mamman (Isabel) och sa at vi lunch tillsammans. En lunch i Ecuador ar vanligtvis en soppa forst och sedan ris med nagot kott till och sallad/gronsaker. Oftast mycket gott!
Efter det foljde Isabel oss tillbaka till skolan med buss sa att vi skulle hitta. Pa eftermiddagen hade vi en lite rolig spanskalektion dar vi gick ut till en marknad med lararna och var tvugna att fraga efter olika typiskt ecuadorianska saker i de olika standen - aven om man var flytande pa spanska kunde man inte ha nagon aning om vad det var eftersom de var typiska ecuadorianska ord som inte forekommer nagon annanstans. Det var mycket intressant och ganska roligt, eftersom ecuadorianerna ar mycket trevliga och oppna och garna hjalper till. De ser inte konstigt pa en om man kommer fram till en glassbar och fragar om de har kappor, utan pekar en bara i ratt riktning! hehe =)
Efter denna utflykt gick hela gruppen tillsammans och drack juice pa en bar "the dragonfly" nara skolan och aven nara det hostel som vi badde pa forst. Det var trevligt och nagra ovade pa att dansa salsa och sa. Vid ca 18:30 tog vi en taxi tillbaka till familjen for att ata middag, leka med barnen och gora vara laxor. Eftersom vi annu inte vant oss vid varken hojden eller tiden var vi mycket trotta och gick och lade oss vid kanske 10-tiden.
Nar vi dagen efter kom till skolan (Patricio tog bussen med oss) fick vi veta att 4 grupper med tjejer fran skolan hade blivit ranade antingen kvallen innan eller samma morgon pa vag till skolan. Tre tjejer (inte fran var grupp) blev ranade i en taxi, tre i var grupp blev ranade med pistol pa vag hem fran baren pa kvallen da de tagit fel gata for att komma hem. Dessutom blev tyskan i min spanskagrupp ranad nar hon gick med tva tjejkompisar till skolan pa morgonen, och hollandskan i min grupp hade tre tjejkompisar som ocksa blev ranade kvallen innan.
Som ni kanske forstar blev vi alla mycket oroliga och upprorda men vi fick snart veta att orsaken till alla dessa ran var att det ar karnival har i sydamerika nu (vi besokte ju Ambato for den anledningen) och da ar alla lediga och aker ivag fran staden ut till landet, och aven alla poliser ar lediga, det betyder VALDIGT lite folk pa gatan och nastan inga poliser, och det vet aven ranarna. Sen ar det klart att de riktar in sig pa turister men jag sag pa nyheterna igar att det inte bara var turister utan att det aven fanns ecuadorianska ungdomar som hade gatt ut for att fira karnivalen men aldrig kommit hem, samt en man i 40-arsaldern som flutit iland dod under natten.
Eftersom vi var sa oroliga kom Patricio och hamtade oss fran skolan nar vi skulle hem och ata lunch och sen bestallde de en taxi fran ett kant foretag at oss nar vi skulle tillbaka. Nar vi skulle hem pa kvallen ville inte skolan att vi skulle gora nagot den kvallen utan aka direkt hem med taxi, och de fixade fram taxis at oss sa vi kunde gora det.

Idag kanns allting mycket battre, det marktes redan nar vi tog bussen imorse - istallet for ca 5-10 personer pa bussen sa fick vi knappt plats! Och man ser poliser overallt och det ar mycket folk ute och gar, sa nu kanns det mycket battre.

Ikvall har vi spanskalektioner mellan 15:45 och 17:00, for sen har vi salsalektioner mellan 17:00 och 18:00. Efter det kommer vi ha lite fritid och hade inte tankt aka hem emellan for vi hade tankt traffa de andra fran gruppen och ata tillsammans nagonstans och kanske ga nagonstans att dansa efter det, men jag vet inte riktigt. Vi har fatt nycklar av familjen sa att vi kan komma hem nar vi vill och det ar ju jatteskont.

I helgen ska vi aka vidare till Puerto Quito och det ska bli sa skont att slappa lite och ha lite aventyr och sa. Jag ser fram emot det valdigt mycket, men jag vet inte om det finns internetcafè dar sa vi far se nar jag skriver nasta gang!

Hasta luego!

Estoy Vivo!

20/2-2009  Pa planet till franrkike paris, ca 8:00
Klockan ar nu ca 8 och beraknad ankomst till frankrike var 9:05 fast vi lamnade arlanda nagot senare pga isbildning pa rvingarna. Hela min familj foljde med till flygplatsen for att saga hejda forutom krister som jag ju tog avsked till igar eftersom han skaresa till alperna och sitter pa bussen dit nu. Tjejerna verkar jattegulliga aven om de har rest mer an mig. Jag ar lite orolig over flyget fran atlanta till wquito men hoppas pa det basta med bagage och boardingpass och allt vad det ar. Vi tjejer lyckades iaf sitta bredvid varandra pa planet och har just atit lite frukost. Nu har resan borjat!
12:30 pa planet till atlanta, USA
Nu har vi akt fran frankrike och allt har gatt utan problem och vi fick sitta tillsammans pa det har flyuget ocksa, allra langst bak. Vi har haft det lite turbulent fram och tillbaka nu, jag har varit ganska orolig speciellt eftersom man hor flygvardinnorna prata om folket som ar uppe och gar trots att kaptenen bett os att spanna sakerhetsbaltena... Kallar dem dumma och sager att de far "skylla sig sjalva", och dessutom var de oroliga att de som gick pa toa skulle do darinne - uschi! Jaja, hoppas det ar over nu men horde flygvardninnorna saga "its gonna get a lot worse, too." suck.
21/2 ca 01:32
Nu ar vi framme pa vandrarhemmet dar vi tre delar rum. Stafckars louise vaska var kvar i atlanta, forhoppningsvis far hon den snart, vi far se. Natti!
ca 15.00
Nu ska vi snart ha ett mote angaende resan for att fa lite mer info sa det blir bra, dagen har flutit pa bra, vi har varit i mariscal (tursitomrade) och Quitos gamla stadsdel. Lunchade pa ett ok stalle.
ca 21:30
Idag har jag lyckats ringa hem och prata med bade mamma och pappa samt fatt svar pa sms fran sotnosen. Tyvarr tog mina pengar darmed ocksa slut - dyrt som attan ar det att ringa hem! Jag maste erkanna att jag har lite hemlangtan, saknar alla vanner och familjen och sa aven om jag har det jattebra har =) Var guide Daniel ar en oerhort trevlig ecuadorian som har mycket kunskap at bjuda pa. Han visade oss till en resturang idag som var trevlig och da fick jag chans att prata med hnom lite mer, vilket var valdig intressant. Just nu har vi musikanter som spelar utanfor hotellrummet, valdig mysigt faktiskt! ... sen har vi dansat salsa ocksa, det var ganska spannande och jag hoppas att vi far gora lite mer roliga saker snart =)
22/2 ca 15:45
Idag har vi varit i Ambato, ca 2,5h bussfard fran Quito. VI skulle egentligen ha akt till "la mitad del mundo" men eftersom det ar carnival (hogtid) har i ecuador tyckte guiderna att vi skulle passa pa att se den beromda paraden i ambato. Det var fullsmockat med folk och man sprutade skum iroliga farger pa varandra, aven om man inte kande varandra och vi vasterlanningar var speciellt utsatta tror jag ;) Det hela var mykt haftigt och paraden var supernice eftersom alla "floats" var gjorda av blommor elle mat! Det dansades och upptraddes av folk fran olika kulturer och delar av ecuador - superhaftigt! Man blev lite trott av varmen och trangseln bara. Efter lunchen fick vi ga runt i ett "typiskt" mercado med kott (i alla former) , frukter och juicer. Tyvarr kom jag pa forsent att det var agg i en dricka jag drack sa jag hoppas att jag inte blir sjuk! =( super god var den dock! Sen fick jag chansen att kopa rambutan ocksa, 8 for en dollar sa det var riktigt dyrt men jag hade inte hjarta att pruta for de var sa trevliga och sa kandes det valdigt mycket so malaysia ocksa..
Nej, nu ska vi ivag och ata lite middag tillsammans med nagra andra i resesallskapet, jag aterkommer med uppdateringar sa fort som mojligt =)

kramar!

D-Day

Imorgon är det dags för avfärd - klockan 6:30 avgår planet som ska föra mig från Arlanda, Sverige, till Paris, Frankrike. Därefter flyger jag vidare till Atlanta och sedan till Ecuadors huvudstad Quito.
Med mig på resan har jag 2 svenska tjejer som är lika taggade som mig på att resa iväg, och med mer erfarenhet av att resa runt i världen, vilket känns betryggande.

För tillfället försöker jag packa den 70L väska som ska bli min trogne följeslagar på min färd genom Ecuador, och jag måste erkänna att det går trögt. Ändå har jag i flera veckor gått över packningen igen och igen för att försöka få med allt som jag kan tänkas behöva. Självklart vet jag att jag kommer glömma något eller ta med något onödigt, men det är ju en del i att resa på egen hand för första gången..

Nej, nu ska jag packa vidare och hoppas på det bästa, nästa gång jag skriver är det kanske från ett varmare land?